X
فرم درخواست
Loading...

در صورت نیاز به مشاوره میتوانید شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما در کمترین زمان با شما تماس بگیرند

چه ساعتی با شما تماس بگیریم؟

چرا یخچال ایستاده صنعتی برفک می زند؟

09128594636 کارشناس فروش
علت برفک زدن یخچال ایستاده

آیا دیواره های یخچال شما و مواد غذایی موجود در آن نیز تا به حال یخ بسته اند؟

در این مقاله علل و دلایل برفک زدن یخچال را شرح داده ایم که با مطالعه آن ها می توانید برای همیشه از شر برفک یخچال خالص شوید.

پرنس سرما
پرنس سرما

همانطور که می دانید برفک زدن یخچال صنعتی یکی از رایج ترین مشکلات یخچال ها است که هرچند در یخچال های ایستاده مدرن امروزی خیلی کمتر اتفاق می افتد ولی ممکن است هر یخچالی دچار برفک شود. از این رو عده ای به دنبال یافتن علت برفک زدن و روش های از بین بردن آن هستند.

زیرا در صورت اهمیت ندادن به آن آسیب هایی از جمله  کاهش راندمان موتور، افت قدرت خنک کنندگی و در نهایت خرابی دستگاه به وجود می آیند. با ما در این مقاله از صنایع برودتی پرنس سرما همراه باشید تا با علت های مختلف برفک زدن یخچال ایستاده و روش های از بین بردن برفک یخچال آشنا شوید.

مهم ترین دلایل برفک زدن یخچال

همانطور که می دانید درون یخچال، هوای بسیار خنک و با دمای پایینی وجود دارد باید همواره در بخش های مختلف یخچال و در قفسه ها جریان داشته باشد. برفک زمانی به وجود می آید که هوای بسیار خنک یخچال با هوای گرم و مرطوب بیرون برخورد کند. این هوای گرم و مرطوب به روش های گوناگون وارد یخچال شده و یکی از علت های اساسی برفک یخچال محسوب می شود.

علل و راهکار های از بین بردن برفک یخچال

  • پوسیده بودن لاستیک درب یخچال

کاری که لاستیک دور درب یخچال انجام می دهد این است که از وارد شدن هوای گرم و خارج شدن هوای سرد از داخل آن جلوگیری می کند. زمانی که این لاستیک پوسیده یا خراب می شود موجب می شود درب یخچال به درستی بسته نشود و به همین ترتیب با ورود هوای گرم به محیط یخچال سبب به وجود آمد برفک شود. از جمله مواردی که موجب خرابی لاستیک دور درب خواهد شد می توان به  باز و بسته کردن بیش از حد و یا محکم بستن درب یخچال اشاره کرد.

  • نامناسب بودن مکان یخچال

مکان نصب یخچال نیز یکی از دلایل ساده برفک زدن یخچال محسوب می شود. تا جایی که می توانید از قرار دادن یخچال در کنار برخی از وسایل گرمایشی از جمله سماور و اجاق گاز قرار ندهید زیرا باعث ورود مقدار زیادی گرما و هوای مرطوب به داخل آن شده و موجب برفک زدن می شود.

  • مستهلک شدن بدنه دستگاه

یکی دیگر از دلایل به وجود آمدن برفک، مستهلک شدن بدنه دستگاه است. عواملی که می تواند بدنه دستگاه را دچار پوسیدگی و آسیب دیدگی کند رطوبت زیاد و ضربه خوردن به هنگام جابه جایی است.

  • ترموستات معیوب شده است

کاری که ترموستات انجام می دهد این است که دمای درون یخچال را ثابت نگه می دارد. اگر ترموستات خراب شود، تعادل دما به هم میخورد و سرمای استاندارد یخچال بیش از حد افزایش می یابد و در نتیجه برفک به وجود می آید.

چرا بخش های مختلف یخچال برفک می زند؟

  • در ابتدا باید بدانیم که چرا در بخش های مختلف یخچال برفک می زند سپس به سراغ راهکار های از بین بردن برفک یخچال می رویم.
  • درست بسته نشدن کشو و یا پوسیدگی لاستیک دور درب منجر به ایجاد برفک در اطراف و کناره‌های درب یخچال فریزر می شود.
  • اگر درب یخچال برای مدت زمان طولانی باز بماند سبب می شود که تمام بخش‌های یخچال فریزر برفک به وجود بیاید.
  • هنگامی که دمای دستگاه خیلی پایین تر از حد استاندارد باشید، در تمام بخش های یخچال برفک به وجود می آید.
  • وجود برفک در قسمت عقبی یخچال، یعنی مکانی که سیم پیچ‌های اواپراتور قرار گرفته‌اند خبر از وجود مشکل در پروسه یخ زدایی دستگاه می‌دهد و این احتمال وجود دارد که، دیفراست معیوب شده باشد.

چرا یخچال بدون برفک، برفک می زند؟

اگر یخچال نوفراست به سیستم یخ زدایی مجهز باشد، به طور خودکار برفک ها آب می شوند و نیازی نیست یخچال را برای مدت طولانی خاموش کرد. هنگامی که هر یکی از قطعات المنت، برد الکترونیکی و کندانسور  خراب شوند طبیعی است که یخچال بدون برفک هم برفک بزند زیرا این پروسه به کمک این قطعات به درستی انجام می شود.

چرا باید برفک یخچال را از بین ببریم؟

به دلیل افزایش راندمان و جلوگیری از خرابی قطعات، سریعا باید نسبت به از بین بردن برفک یخچال‌های دیفراست اقدام کرد. اگر بخواهید برفک یخچال های قدیمی را از بین ببرید باید این کار را به صورت دستی انجام داده و برای آن یک برنامه مشخص تعریف کنید. به حجم برفک نیز توجه کنید.

  • زمانی که برفک یخچال آب می شود، دمای دستگاه هم به حالت عادی خود بر میگردد. به این دلیل که برفک ضخیم از کارکرد درست ترموستات برای تنظیم دما جلوگیری کرده و نمیگذارد که دستگاه درجه مشخصی داشته باشد.
  • هنگامی که برفک ها از بین می روند، برای نگهداری مواد غذایی فضای بیشتری نیز خواهید داشت.
  • برفک می‌تواند بوی بدی در یخچال ایجاد کند، بنابراین آب کردن آن باعث از بین رفتن بوی نامطبوع نیز خواهد شد.

روش های از بین بردن سریع برفک یخچال

وسایل مورد نیاز را فراهم کنید

ابتدا قفسه ها و کشو ها را بیرون آورده و روی پارچه بزرگی که از قبل روی زمین پهن کرده اید، قرار دهید. چند دستمال تمیز نیز آماده کنید تا با کمک آن ها بخش های مختلف یخچال را خشک کنید. برای نگهداری مواد غذایی داخل یخچال نیز یک سینی بزرگ یا یک جعبه مخصوص نگهداری یخ تهیه کنید.

خاموش کردن یخچال فراموش نشود

قبل از هر کاری ابتدا یخچال را خاموش کنید تا به صورت طبیعی یخ ها و برفک های درون آن آب شوند. با اینکه این کار ممکن است زمان بر باشد اما از کارهایی از قبیل گرفتن سشوار روی یخ بسیار بهتر است زیرا ممکن است قطعات دستگاه دچار آسیب شوند.

تمام این نکات را در نظر بگیرید

به دلیل اب شدن برفک ها ممکن است کف آشپرخانه خیس شود از این رو برای جلوگیری از بیش از حد خیس شدن تعداد زیادی حوله یا پارچه ضخیم کناره‌های یخچال قرار دهید. هیچوقت از چاقو و مابقی وسایل تیز برای جدا کردن برفک‌های باقی مانده روی یخچال استفاده نکنید سعی کنید به جای آن از  کاردک پلاستیکی استفاده کنید. هنگامی که برفک یخچال را از بین بردید توصیه می کنیم درون و بیرون یخچال را با آب گرم و مواد شوینده تمیز کنید. با این کار هم می توانید لکه‌ها و تکه‌های جا مانده مواد غذایی را از بین ببرید و هم بوی بد دستگاه را برای همیشه نابود کنید.

حتما قفسه ها و کشو ها را خوب بشویید و پس از آن با یک دستمال تمیز آن ها را خشک کنید. سپس کشو ها را در مکان خاص خود قرار دهید و بعد از قرار دادن مواد غذایی درون آن ها یخچال را به برق بزنید و آن را روشن کنید.

روش های کاربردی برای جلوگیری از برفک زدن یخچال

  • بعد از استفاده از یخچال، از بسته بودن درب آن اطمینان حاصل کنید.
  • کشو و قفسه‌های یخچال را بیش از ظرفیت مجاز از مواد غذایی پر نکنید، تا به موتور فشاری وارد نشود.
  • در هنگام نصب یخچال، آن را در حدود 10 سانتی متر از دیوار فاصله دهید.

در حالت کلی به مدت هر چند ماه یک بار باید نسبت به برفک زدایی یخچال اقدام کنید.ولی اگر این کار را باید ماهی یکبار و یا حتی هر دو هفته یکبار انجام دهید نسبت به تعمیر آن اقدام کنید.



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید