X
فرم درخواست
Loading...

در صورت نیاز به مشاوره میتوانید شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما در کمترین زمان با شما تماس بگیرند

چه ساعتی با شما تماس بگیریم؟

ساخت سردخانه صنعتی طراحی، قیمت و اجرای انواع سردخانه

09128594636 کارشناس فروش
سردخانه صنعتی

سردخانه صنعتی یک فضای بزرگ و مجهز است که برای نگهداری و نگهداشت مواد غذایی و محصولات فرآوری شده استفاده می شود. این سردخانه ها معمولاً دارای سیستم های خنک کننده قوی هستند که دمای داخل آن را تا مقادیر بسیار پایینی کاهش می دهند تا از فرسایش و خرابی محصولات جلوگیری کنند.سردخانه های صنعتی معمولاً دارای سیستم های مدیریت دما و رطوبت هوا هستند تا شرایط مناسب برای نگهداری محصولات را فراهم کنند. همچنین، این سردخانه ها از تجهیزات حفاظتی مانند سیستم های اعلام حریق و اعلام سرقت نیز بهره می برند تا امنیت محصولات را تضمین کنند.

پرنس سرما
پرنس سرما

به احتمال زیاد در مورد سردخانه های صنعتی و سردخانه های کوچک چیزهایی شنیده اید و حتما تمایل دارید در مورد آن‌ها اطلاعات بیشتری کسب نمایید.در این مقاله قصد داریم شما را با انواع سردخانه صنعتی آشنا کنیم و اطلاعاتی در مورد اجزا و تجهیزات سردخانه صنعتی،قطعات سردخانه صنعتی و همچنین کاربرد هر یک را به طور کامل برای شما بیان کنیم.

سردخانه صنعتی چیست؟

 امروزه حضور سردخانه در صنعت مواد غذایی یک ضرورت مهم و اصلی می باشد. بدون وجود انواع سرد خانه ، مواد پروتئینی ، دارویی ،گوشت ،میوه و سایر مواد غذایی مدت زیادی دوام نمی آورند و فاسد خواهند شد.

سردخانه صنعتی به مجموعه تاسیسات یک ساختمان گفته می شود که در آن سرما تولید می شود و به وسیله سیستم برودتی برای آن محدوده دمایی تعیین می شود.در واقع این تجهیزات باعث تولید هوای سرد شده تا از فاسد شدن و خراب شدن مواد جلوگیری کنند.  این سردخانه ها ویژگی های فنی خاصی دارد مثلا دیواره های عایق دارد که عایق بسیار بالای حرارت هستند، به سیستم برودتی مجهز است، داخل آن کاملا نسبت به بیرون ایزوله می باشد و استقامت بسیار بالایی دارد. وظیفه سردخانه صنعتی این است که گرمای اتاق را بگیرد و آن را به محیط بیرون منتقل کند.

امروزه استفاده از سردخانه به گونه ای فراگیر شده که تعداد سردخانه‌های صنعتی یک کشور به عنوان نمادی از توسعه یافتگی آن به حساب آورده می‌شود و همچنین  سردخانه‌های صنعتی در مساحت‌های چند هزار متری ساخته می‌شوند و از آن ها جهت حفظ و نگهداری انواع مواد غذایی و محصولات کشاورزی و... استفاده می شود.

سردخانه ها بر اساس کاربرد و دمای سردخانه به دو نوع سردخانه بالای صفر و سردخانه زیر صفر تقسیم می شوند. 

سردخانه صنعتی

 

عوامل موثر در قیمت سردخانه ها

  1. برند اواپراتور و کمپرسور

  2. دمای نگهداری (زیر صفر یا بالای صفر)

  3. ابعاد (هر چه ابعاد سردخانه بزرگتر باشد طبیعتا هزینه ساخت بالاتر می رود.)

  4. موتور سردخانه یا همان کمپرسور سردخانه

  5. ساندویچ پانل

  6. سایز و نوع درب سردخانه

  7. برق سه فاز یا تک فاز (ساخت سر خانه های بزرگ با برق تک فاز امکان پذیر نمی باشد و اینکه ساخت سردخانه با برق تک فاز بیشتر می شود.)

  8. تجهیزات کنترلی

  9. شیرآلات

  10. تابلو برق

  11. کیفیت نصب

انواع سردخانه صنعتی

  • سردخانه زیر صفر

  • سردخانه بالای صفر

  • سردخانه صنعتی دو مداره

سردخانه زیر صفر

سردخانه صنعتی زیر صفر کاملا برعکس سردخانه بالای صفر هستند. این سردخانه ها مواد را در دمای زیر صفر درجه نگهداری می کنند این سردخانه دارای ساندویچ پانل هایی با ضخامت ۱۲ الی ۲۰ سانتی متر می باشد  که باعث میشود این دما به طور معمول بین صفر درجه تا منفی 40 درجه سانتی گراد باشد. معیار انتخاب کمپرسور در این نوع سردخانه، میزان بار برودتی و دمای اواپراتور و کندانسور می باشد.مهم‌ترین جزئی که در سردخانه‌های زیر صفر باعث این افزایش ظرفیت سرمایشی می‌شود، دستگاه کمپرسور سردخانه است.

این سردخانه برای نگهداری محصولاتی از قبیل مرغ، ماهی،گوشت قرمز،میگو  و مواد غذایی مانند انواع بستنی، کره، پنیر پیتزا و خرما که برای نگهداری از آنها باید آن ها را منجمد کنیم یعنی دمای آن ها را به زیر صفر درجه برسانیم.

سردخانه زیر صفر

سردخانه بالای صفر

منظور از سردخانه بالای صفر دمای بالای صفر درجه است. این دما معمولا بین ۰ تا ۵ درجه سانتی گراد می باشد. این سردخانه دارای ساندویچ پنل هایی با ضخامت ۸ الی ۱۰ سانتی متر می باشد و با توجه به محل نصب خود می تواند سرد، معتدل یا گرم باشد.انتخاب محدوده دمایی بستگی به کارایی سردخانه و هدف اصلی از تاسیس آن دارد.مهمترین کاربرد سردخانه بالای صفر برای زمانی است که بخواهید محصولات را برای مدت زمان کوتاهی نگهداری کنید. از جمله موادی که برای نگهداری آن ها از سردخانه‌های بالای صفر کمک گرفته می‌شود می‌توان به محصولات لبنی، پروتئینی، دارویی، گل و گیاه و … اشاره کرد.

سردخانه بالای صفر

سردخانه صنعتی دو مداره 

سردخانه دو مداره به سردخانه ای گفته می شود که توانایی عملکرد هردو حالت سردخانه زیر صفر و سردخانه بالای صفر را داراست.زیرا در برخی موارد ممکن است هم به سردخانه زیر صفر و هم بالای صفر نیاز داشته باشید که در این صورت بهترین کار استفاده از سردخانه دو مداره است.نگهداری محصولات مختلف در شرایط بهینه، نیاز به سردخانه های مجزایی دارد که از نظر اقتصادی امکانپذیر نیست.

در مورد این سردخانه باید همواره توجه داشته باشید که  پس از تخلیه سردخانه (بالای صفر یا زیر صفر) در یکی از این حالات و تغییر به حالت دیگر (بالای صفر یا زیر صفر) اتاق سردخانه را با مواد نانو ضدعفونی و شستشو کرد که پس از بارگیری مجدد باعث بو گرفتن محصول جدید نشود.

سردخانه صنعتی دو مداره 

اجزا و تجهیزات سردخانه صنعتی

  • کمپرسور 

کمپرسور که به آن متراکم کننده نیز گفته می شود،  مبرد را در سیستم جاری می کند.مبرد در بخشی از سیکل، حرارت محیط را جذب و در بخش دیگر آن را دفع می کند .این قطعه با ایجاد فشار بر روی گاز مبرد، حرارت گاز را افزایش می دهد تا این گاز تبدیل به بخار گردد.

  • کندانسور 

کندانسور گاز متراکم شده و جریان یافته از کمپرسور درون سردخانه صنعتی را خنک می کند.

  • اوپراتور

اواپراتور در حقیقت خنک کننده درون اتاقک سردخانه می باشد و گاز سرد شده توسط کندانسور را که از شیر انبساطی به سوی آن جاری شده است، توسط فن های دمنده وارد اتاقک می نماید. 

انواع سردخانه از نظر جا به جایی

  • سردخانه ثابت 

  • سردخانه متحرک

سردخانه ثابت

سردخانه ثابت یا سردخانه اتاقکی یا کانکسی قابلیت جابه جایی  ندارند و به دلیل ابعادشان باید در یک مکان ثابت برای همیشه نصب شوند.دمای سردخانه های ثابت می تواند از مثبت پانزده درجۀ سانتیگراد تا کمتر از منفی 30 درجه سانتیگراد نیز تنظیم گردد.البته این دما به کمک عایق بندی مناسب و دستگاه های تهویه مطبوع مواره در بازۀ مشخصی حفظ می شود.

سردخانه ثابت

سردخانه متحرک

در برخی موارد نیاز به ساخت یک سردخانه کوچک یا متوسط داریم ولی فضای مورد نظر برای نصب این سردخانه در دسترس ما نیست که در این حالت می توانیم از سردخانه قابل حمل و یا سردخانه کانکسی استفاده  کنیم که به جای استفاده از دیوارهای اتاق، از کانتینر و یا سازه فلزی استفاده می‌شود.

سردخانه صنعتی دو مداره 



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید